
علت باد گرم کولر گازی
در یک روز داغ تابستانی، هیچ چیز ناامیدکنندهتر از روشن کردن کولر گازی و مواجه شدن با هوای گرم نیست. این مشکل که میتواند راحت بودن شما را تحت تاثیر قرار دهد، دلایل متعددی دارد که از مسائل ساده و قابل حل در خانه تا مشکلات پیچیدهتر فنی را در بر میگیرد. درک این دلایل، اولین و مهمترین گام برای یافتن راهحل مناسب و بازگرداندن خنکی به محیط زندگی شماست. شناسایی صحیح علت باد گرم کولر گازی نه تنها به شما کمک میکند تا در صورت امکان، خودتان مشکل را برطرف کنید، بلکه باعث میشود هنگام تماس با یک متخصص، درک بهتری از ایراد احتمالی دستگاهتان پیدا کنید و از هزینههای غیرضروری جلوگیری کنید.
۱- کثیفی فیلترهای هوای کولر
یکی از شایعترین و در عین حال سادهترین دلایل تولید باد گرم، کثیفی بیش از حد فیلترهای هوا است. وظیفه اصلی فیلترها، جذب گرد و غبار، آلایندهها و ذرات معلق در هوا قبل از ورود به سیستم داخلی کولر گازی است. با گذشت زمان، این فیلترها به دلیل انباشت آلودگی مسدود میشوند. این انسداد جریان هوا را به شدت محدود کرده و مانع از عبور حجم کافی هوا از روی کویلهای خنککننده (اواپراتور) میشود. در نتیجه، دستگاه نمیتواند به درستی گرمای محیط را جذب و به بیرون منتقل کند و چرخه سرمایش مختل میشود. این بار اضافه روی دستگاه حتی میتواند باعث یخزدگی کویل اواپراتور شود و وضعیت را پیچیدهتر کند. بههمین دلیل این سئوال برای بسیاری مطرح میشود که تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی چیست و این دغدغهها ایجاد میکند؟
۲- کمبود یا نشتی گاز مبرد
گاز مبرد یا فرئون، جزئی کلیدی در فرآیند سرمایش کولر گازی است که با تغییر حالت از مایع به گاز و برعکس، گرما را از داخل ساختمان جذب و به فضای بیرون منتقل میکند. اگر سطح این گاز به دلیل نشتی در لولهها یا اتصالات، از حد استاندارد کمتر شود، کولر دیگر نمیتواند به درستی خنک کند. در این حالت، کمپرسور همچنان کار میکند، اما به دلیل نبود مبرد کافی برای جذب گرما، هوایی که از دستگاه خارج میشود گرم یا ولرم خواهد بود. نشانههایی مانند شنیدن صدای هیسهیس از پنل داخلی یا خارجی، وجود لکههای روغنی در اطراف لولهها، یا یخزدگی لولههای مسی متصل به یونیت خارجی، میتوانند بیانگر نشتی گاز باشند. رفع این مشکل نیازمند تخصص فنی برای نشتیابی، تعمیر و شارژ مجدد گاز است.
۳- مشکلات کویل کندانسور و اواپراتور
کویلها دو جزء کلیدی در فرآیند سرمایش هستند که عملکرد نادرست هرکدام میتواند منجر به باد گرم شود.
کثیفی کویل کندانسور
کویل کندانسور در یونیت خارجی قرار دارد و وظیفه آن دفع گرمای جذب شده از داخل خانه به محیط بیرون است. این کویل به دلیل قرار گرفتن در فضای باز، در معرض گرد و غبار، برگ، شاخهها و سایر آلودگیهای محیطی قرار دارد. انباشت این آلودگیها روی سطح کویل، مانند یک لایه عایق عمل کرده و مانع از تبادل حرارتی مناسب میشود. در نتیجه، گاز مبرد نمیتواند به درستی خنک شود و با دمای بالا به چرخه بازمیگردد که خروجی آن، باد گرم از پنل داخلی خواهد بود. تمیز کردن منظم کویل کندانسور بخش مهمی از سرویس دورهای کولر گازی است.
یخزدگی کویل اواپراتور
کویل اواپراتور در پنل داخلی قرار دارد و مسئول جذب گرمای هوای اتاق است. همانطور که پیشتر اشاره شد، محدودیت جریان هوا (به دلیل کثیفی فیلتر) یا کمبود گاز مبرد میتواند باعث شود دمای این کویل بیش از حد پایین آمده و رطوبت موجود در هوا روی آن یخ بزند. این لایه یخ، مانع از عبور هوا و جذب گرما میشود و در نهایت کولر گازی باد گرم تولید میکند که حتی برای بهترین کولر گازی در بازار نیز اتفاق میافتد. برای رفع این مشکل، باید ابتدا کولر را خاموش کرده و اجازه دهید یخها به طور کامل آب شوند. سپس باید علت اصلی یخزدگی (فیلتر کثیف یا کمبود گاز) را شناسایی و برطرف کرد.
۴- خرابی کمپرسور کولر گازی
کمپرسور را میتوان محور اصلی عملکرد سیستم تهویه مطبوع نامید. این قطعه مسئول فشردهسازی و به گردش درآوردن گاز مبرد در سراسر سیستم است. اگر کمپرسور به هر دلیلی از کار بیفتد یا عملکرد آن دچار اختلال شود، چرخه تبرید به کلی متوقف خواهد شد. در این حالت، فنهای داخلی و خارجی ممکن است همچنان کار کنند، اما چون گاز مبرد به حرکت در نمیآید، هیچ فرآیند خنکسازی رخ نمیدهد و هوای خروجی دمایی معادل دمای محیط خواهد داشت. دلایل خرابی کمپرسور میتواند شامل مشکلات الکتریکی، داغ شدن بیش از حد، فرسودگی قطعات داخلی یا کمبود روغن باشد. تشخیص و تعمیر این قطعه بسیار تخصصی است و باید توسط تکنسین مجرب انجام شود.
مطالب مرتبط: آشایی با انواع کولر گازی به شما ر انتخاب مناسبترین گزینه کمک میکند.
۵- مشکلات الکتریکی و برد فرمان
عملکرد صحیح کولر گازی به هماهنگی دقیق قطعات الکتریکی و الکترونیکی آن وابسته است. بروز مشکل در هر یک از این بخشها میتواند کل سیستم را مختل کند.
خرابی خازن استارت
خازنها قطعاتی هستند که انرژی الکتریکی را ذخیره کرده و در لحظه راهاندازی، یک شوک اولیه قدرتمند به موتور کمپرسور و موتور فنها وارد میکنند. اگر خازن استارت ضعیف یا خراب شود، کمپرسور توان لازم برای شروع به کار را نخواهد داشت. در این حالت، ممکن است صدای وزوز از یونیت خارجی بشنوید اما کمپرسور روشن نشود. در نتیجه، فن کار میکند اما چون فرآیند سرمایش آغاز نشده، باد گرم تولید میشود. تعویض خازن یک تعمیر نسبتاً رایج و کمهزینه است.
مشکلات ترموستات
ترموستات واحد کنترل اصلی سیستم است که دمای محیط را اندازهگیری کرده و به کولر فرمان روشن یا خاموش شدن میدهد. گاهی اوقات مشکل به سادگیِ تنظیمات نادرست ترموستات است. ممکن است به اشتباه روی حالت “Fan” (فن) یا “Heat” (گرمایش) تنظیم شده باشد. همچنین، اگر باتری ترموستات ضعیف باشد یا دقت اندازهگیری آن دچار مشکل شده باشد، ممکن است دمای اتاق را به اشتباه تشخیص داده و فرمان خنکسازی را صادر نکند. قبل از هر اقدامی، تنظیمات و باتری ترموستات را بررسی کنید.
نقص در برد الکترونیکی
برد الکترونیکی اصلی (PCB)، مرکز کنترل تمام عملکردهای کولر گازی است. این برد فرمانهای لازم را به کمپرسور، فنها، سنسورها و سایر قطعات ارسال میکند. آسیب دیدن برد به دلیل نوسانات برق، رطوبت یا فرسودگی میتواند باعث ارسال سیگنالهای اشتباه یا عدم ارسال سیگنال به قطعات کلیدی مانند کمپرسور شود. در این صورت، با وجود کار کردن فن، سیستم سرمایشی فعال نخواهد شد. تشخیص ایراد برد الکترونیکی نیازمند بررسی تخصصی است.
راهکارهای اولیه و بررسیهای خانگی
قبل از اینکه با تعمیرکار تماس بگیرید، چند بررسی ساده وجود دارد که میتوانید خودتان انجام دهید و ممکن است مشکل را حل کند:
- بررسی تنظیمات ترموستات: مطمئن شوید که کولر روی حالت “Cool” (سرمایش) و دمای تنظیم شده پایینتر از دمای فعلی اتاق است.
- تمیز کردن یا تعویض فیلترها: فیلترهای هوای پنل داخلی را خارج کرده و اگر کثیف هستند، آنها را با آب بشویید یا در صورت یکبار مصرف بودن، تعویض کنید.
- بررسی فیوز و کلید مینیاتوری: جعبه فیوز ساختمان را چک کنید تا مطمئن شوید فیوز مربوط به کولر گازی نپریده باشد.
- بازرسی یونیت خارجی: اطراف یونیت خارجی را از وجود هرگونه مانع مانند شاخ و برگ، علفهای هرز یا وسایل دیگر پاکسازی کنید تا جریان هوا آزاد باشد.
- بررسی یخزدگی: پنل داخلی را باز کرده و کویل اواپراتور را برای علائم یخزدگی بررسی کنید. در صورت مشاهده یخ، دستگاه را خاموش کنید تا یخ آب شود.
چه زمانی به تعمیرکار نیاز داریم؟
تشخیص اینکه کدام مشکلات را میتوان شخصاً حل کرد و چه زمانی باید از یک متخصص کمک گرفت، اهمیت زیادی دارد. جدول زیر به شما در این تصمیمگیری کمک میکند:
نتیجهگیری
مواجهه با باد گرم کولر گازی میتواند ناشی از دلایل متعددی باشد که از موارد سادهای مانند کثیفی فیلتر هوا و تنظیمات نادرست ترموستات شروع شده و به مشکلات پیچیدهتری مانند کمبود گاز مبرد، خرابی کمپرسور و نقص در قطعات الکتریکی ختم میشود. انجام بررسیهای اولیه و سرویسهای دورهای مانند تمیز کردن فیلترها و یونیت خارجی میتواند از بروز بسیاری از این مشکلات جلوگیری کند. با این حال، برای مسائلی مانند نشتی گاز، مشکلات کمپرسور یا ایرادات الکتریکی، کمک گرفتن از یک تکنسین مجرب و متخصص نه تنها ضروری، بلکه برای حفظ ایمنی و جلوگیری از آسیب بیشتر به دستگاه، حیاتی است. درک این دلایل به شما کمک میکند تا با دیدی بازتر با مشکل روبرو شده و بهترین اقدام را برای بازگرداندن آسایش به خانه خود و هچنین لوازم خانگی، انجام دهید.
سوالات متداول
۱. چرا کولر گازی نو باد گرم میزند؟
دلایل اصلی باد گرم کولر گازی نو شامل نصب نادرست، نشتی گاز یا نقص کارخانهای است؛ بهتر است با نصاب یا گارانتی تماس بگیرید.
۲. آیا کمبود گاز کولر گازی خطرناک است؟
کمبود گاز برای ساکنین خطرناک نیست اما برای محیط زیست مضر است و میتواند به کمپرسور کولر آسیب جدی وارد کند.
۳. هر چند وقت یکبار باید فیلتر کولر گازی را تمیز کرد؟
فیلترهای کولر گازی را باید هر ۲ تا ۴ هفته یکبار در فصول پرکاربرد، یا در صورت لزوم بیشتر، تمیز کرد.
۴. هزینه تعمیر باد گرم کولر گازی چقدر است؟
هزینه تعمیر بستگی به علت مشکل دارد؛ از رایگان (تمیز کردن فیلتر) تا بسیار پرهزینه (تعویض کمپرسور) متغیر است.