تخفیف جادویی

علائم خرابی سنسور دور موتور و راه‌کارهای مقابله با آن

آشنایی با علائم خرابی سنسور دور موتور، کلید تشخیص سریع مشکل و جلوگیری از هزینه‌های سنگین‌تر و خطرات احتمالی است. درک عملکرد این قطعه و علائم هشداردهنده آن به شما کمک می‌کند تا با دیدی بازتر با مشکلات فنی خودروی خود روبرو شوید و در صورت نیاز با خرید لوازم خودرو مناسب، از آسیب‌های جدی‌تر جلوگیری کنید.

علائم خرابی سنسور دور موتور

علائم خرابی سنسور دور موتور معمولا واضح هستند و مستقیما بر عملکرد موتور تاثیر می‌گذارند. اگر یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه کردید، باید به سلامت این سنسور شک کنید.

مشکل در استارت خودرو

یکی از شایع‌ترین علائم خرابی سنسور دور موتور و اولین نشانه‌های خرابی سنسور دور موتور، مشکل در روشن شدن خودرو است. ممکن است خودرو برای مدت طولانی استارت بخورد اما روشن نشود. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که ECU هیچ سیگنالی مبنی بر چرخش میل‌لنگ دریافت نمی‌کند و در نتیجه، دستوری برای جرقه‌زنی یا پاشش سوخت صادر نمی‌کند. در موارد دیگر، ممکن است خودرو پس از چند بار تلاش روشن شود.

خاموش شدن ناگهانی موتور

یکی دیگر از علائم خرابی سنسور دور موتور که یکی از خطرناک‌ترین نشانه‌های خرابی سنسور دور موتور است. ممکن است در حین رانندگی، به خصوص زمانی که موتور گرم شده است، خودرو به طور ناگهانی خاموش شود. این مشکل معمولا به دلیل قطع و وصل شدن سیگنال سنسور به دلیل گرمای بیش از حد یا مشکل داخلی رخ می‌دهد. پس از خاموش شدن، ممکن است خودرو تا زمانی که کمی خنک نشود، دوباره روشن نشود.

عملکرد نامنظم موتور

یک سنسور خراب می‌تواند سیگنال‌های نامنظم یا نادرست به ECU ارسال کند. این اطلاعات غلط باعث می‌شود زمان‌بندی جرقه و پاشش سوخت از حالت بهینه خارج شود. نتیجه این اتفاق، عملکرد خشن و نامنظم موتور است که خود را به شکل‌های زیر نشان می‌دهد:

  • بد کار کردن در دور آرام: موتور در حالت درجا لرزش دارد و دور آن نوسان می‌کند.
  • احتراق ناقص: ممکن است در یک یا چند سیلندر احتراق به درستی صورت نگیرد که باعث لرزش و صدای غیرعادی موتور می‌شود.
  • کپ کردن موتور: در هنگام شتاب‌گیری، خودرو دچار مکث یا “کپ” می‌شود.

کاهش شتاب و قدرت

از آنجایی که زمان‌بندی احتراق به هم می‌ریزد، موتور نمی‌تواند حداکثر قدرت خود را تولید کند. در نتیجه، شما احساس می‌کنید که شتاب خودرو به شکل محسوسی کاهش یافته و خودرو دیگر توان و کشش همیشگی را ندارد، به خصوص در سربالایی‌ها یا هنگام سبقت گرفتن.

افزایش مصرف سوخت

وقتی ECU اطلاعات دقیقی از موقعیت میل‌لنگ نداشته باشد، نمی‌تواند پاشش سوخت را به صورت بهینه مدیریت کند. این امر اغلب منجر به پاشش سوخت بیش از حد نیاز می‌شود که نتیجه مستقیم آن، افزایش مصرف سوخت و کاهش بازدهی موتور است.

روشن شدن چراغ چک

در اکثر خودروهای مدرن، هرگونه اختلال در سیگنال سنسور دور موتور توسط ECU به عنوان یک خطا شناسایی می‌شود. این خطا باعث روشن شدن چراغ چک موتور روی صفحه کیلومترشمار خواهد شد. خواندن کد خطا با دستگاه دیاگ می‌تواند به طور قطعی مشکل را از جانب این سنسور تأیید کند.

لرزش بیش از حد موتور

احتراق ناقص و زمان‌بندی نادرست جرقه باعث می‌شود نیروی تولیدی در سیلندرها یکنواخت نباشد. این عدم توازن، خود را به صورت لرزش‌های غیرعادی در موتور نشان می‌دهد که در حالت درجا و همچنین در حین حرکت قابل احساس است.

کار نکردن دورسنج موتور

در برخی موارد، اولین و واضح‌ترین نشانه خرابی سنسور دور موتور، از کار افتادن عقربه دورسنج است. از آنجایی که اطلاعات دور موتور مستقیما از این سنسور تامین می‌شود، قطع شدن سیگنال آن باعث می‌شود عقربه روی عدد صفر باقی بماند، حتی زمانی که موتور روشن است.

دلایل اصلی خرابی سنسور دور موتور

سنسور دور موتور به دلایل مختلفی ممکن است دچار خرابی شود. آگاهی از این دلایل می‌تواند به پیشگیری و تشخیص بهتر کمک کند.

آسیب فیزیکی و حرارتی

این سنسور معمولا در نزدیکی بلوک موتور و میل‌لنگ قرار دارد و در معرض حرارت بسیار بالایی است. گرم و سرد شدن مداوم می‌تواند به مرور زمان باعث ترک خوردن یا آسیب دیدن اجزای داخلی آن شود. همچنین، لرزش‌های دائمی موتور نیز می‌تواند به اتصالات داخلی آن آسیب بزند.

مشکلات سیم‌کشی و اتصالات

سیم‌کشی و سوکت متصل به سنسور نیز در معرض حرارت و آلودگی قرار دارند. با گذشت زمان، روکش سیم‌ها ممکن است خشک و شکننده شود یا سوکت دچار خوردگی و سولفاته شدن گردد. این مشکلات باعث ایجاد اختلال در ارسال سیگنال به ECU می‌شوند.

بد نیست با علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ آشنا شوید.

آلودگی و کثیفی نوک سنسور

نوک این سنسور که معمولا مغناطیسی است باید فاصله بسیار کمی با دندانه‌های فلایویل یا پولی میل‌لنگ داشته باشد. تجمع براده‌های فلزی، روغن یا گرد و خاک روی نوک سنسور می‌تواند در تولید سیگنال صحیح اختلال ایجاد کند.

فرسودگی و پایان عمر قطعه

مانند هر قطعه الکترونیکی دیگری، سنسور دور موتور نیز عمر مفیدی دارد. پس از سال‌ها کارکرد مداوم، قطعات داخلی آن فرسوده شده و دقت خود را از دست می‌دهند که در نهایت منجر به خرابی کامل آن می‌شود.

راهکارهای تشخیص و عیب‌یابی

قبل از اقدام به تعویض، بهتر است ابتدا مشکل را به درستی تشخیص دهید. برای این کار می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

بررسی ظاهری سنسور و سیم‌کشی

ابتدا سنسور و مسیر سیم‌کشی آن را به صورت چشمی بررسی کنید. به دنبال هرگونه نشانه آسیب فیزیکی، ترک، سوختگی، قطعی سیم یا خوردگی در سوکت باشید. گاهی اوقات مشکل تنها با اصلاح یک اتصال شل برطرف می‌شود.

استفاده از دستگاه دیاگ

مطمئن‌ترین راه برای تشخیص خرابی، استفاده از دستگاه دیاگ است. با اتصال این دستگاه به خودرو، می‌توانید کدهای خطای ثبت شده در ECU را بخوانید. کد خطای رایج مربوط به این سنسور معمولا P0335 (Crankshaft Position Sensor “A” Circuit Malfunction) است، هرچند کدهای دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشند.

تست با مولتی‌متر

اگر به دستگاه دیاگ دسترسی ندارید، یک مکانیک ماهر می‌تواند با استفاده از مولتی‌متر، مقاومت داخلی سنسور را اندازه‌گیری کند. مقدار مقاومت باید در محدوده مشخصی که توسط سازنده خودرو تعیین شده است، قرار داشته باشد. همچنین می‌توان سیگنال خروجی سنسور را در حین استارت زدن بررسی کرد تا از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل شود.

تمیز کردن سنسور دور موتور

در صورتی که نوک سنسور به دلیل تجمع براده‌های فلزی یا آلودگی‌های دیگر کثیف شده باشد، ممکن است با تمیز کردن آن مشکل برطرف شود. برای این کار، سنسور را از جای خود باز کرده و نوک آن را با یک پارچه تمیز و کمی اسپری پاک‌کننده، به آرامی تمیز کنید.

نحوه تعویض سنسور دور موتور

تعویض این قطعه بسته به مدل خودرو می‌تواند ساده یا پیچیده باشد. اگر با کارهای فنی خودرو آشنایی دارید، می‌توانید با دنبال کردن مراحل کلی زیر آن را تعویض کنید:

  1. ایمنی: ابتدا خودرو را در یک سطح صاف پارک کرده و بست منفی باتری را جدا کنید.
  2. مکان‌یابی سنسور: محل قرارگیری سنسور را پیدا کنید. معمولاً در نزدیکی پولی میل‌لنگ (جلوی موتور) یا در کنار فلایویل (محل اتصال موتور به گیربکس) قرار دارد.
  3. دسترسی: ممکن است برای دسترسی به سنسور نیاز به باز کردن قطعات دیگری مانند چرخ، سینی زیر موتور یا استارت داشته باشید.
  4. جدا کردن سوکت: سوکت الکتریکی متصل به سنسور را با دقت جدا کنید.
  5. باز کردن سنسور: سنسور معمولاً با یک پیچ در جای خود محکم شده است. پیچ را باز کرده و سنسور را بیرون بکشید.
  6. نصب سنسور جدید: سنسور جدید را در جای خود قرار داده، پیچ آن را محکم کرده و سوکت را مجدداً وصل کنید.
  7. بستن قطعات: قطعاتی را که برای دسترسی باز کرده بودید، دوباره در جای خود نصب کنید.
  8. اتصال باتری و راه‌اندازی: بست باتری را وصل کرده و خودرو را روشن کنید. ممکن است لازم باشد کد خطای قبلی با دستگاه دیاگ پاک شود.

هزینه تعویض سنسور دور موتور

هزینه تعویض این قطعه شامل دو بخش است: قیمت خود سنسور و اجرت تعویض آن. شما برای آگاهی دقیق از هزینه تعویض سنسور دور موتور می‌توانید قیمت تجهیزات تعمیرگاهی خودرو خودتان را در اسنپ شاپ مشاهده کنید.

بخش هزینه توضیحات
قیمت قطعه قیمت سنسور بسته به برند (اصلی یا افترمارکت) و مدل خودرو بسیار متغیر است. قطعات اصلی معمولا گران‌تر اما باکیفیت‌تر هستند.
اجرت تعویض هزینه دستمزد مکانیک به میزان دشواری دسترسی به سنسور بستگی دارد. در برخی خودروها تعویض آن ساده و سریع است، اما در برخی دیگر نیاز به زمان و کار بیشتری دارد.

به طور کلی، این تعمیر در دسته تعمیرات با هزینه متوسط قرار می‌گیرد، اما نادیده گرفتن آن می‌تواند به مشکلات پرهزینه‌تری منجر شود.

تمام لوازم خودروی مورد نیاز خود را می‌توانید به راحتی و با امکان خرید اقساطی از اسنپ شاپ تهیه کنید و بدون نگرانی از هزینه‌های سنگین، خودرویتان را همیشه در بهترین شرایط نگه دارید.

نتیجه‌گیری

سنسور دور موتور یک قطعه کوچک اما فوق‌العاده حیاتی برای عملکرد صحیح و بهینه موتور خودرو است. علائم خرابی آن مانند مشکل در استارت، خاموش شدن ناگهانی، عملکرد نامنظم موتور و افزایش مصرف سوخت، هشدارهایی جدی هستند که نباید نادیده گرفته شوند. تشخیص به موقع مشکل از طریق بررسی ظاهری، استفاده از دستگاه دیاگ و در نهایت تعویض این قطعه، نه تنها عملکرد روان و قدرتمند موتور را تضمین می‌کند، بلکه از بروز خطرات ایمنی ناشی از خاموش شدن خودرو در شرایط نامناسب و همچنین آسیب‌های احتمالی به سایر قطعات موتور جلوگیری می‌نماید. رسیدگی سریع به این موضوع، یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه برای حفظ سلامت و طول عمر خودروی شماست. همچنین در مجله اسنپ شاپ پلاس می‌توانید مطالب متنوعی در حوزه مراقبت و نگهداری خودرو مطالعه کنید و همیشه یک قدم جلوتر از مشکلات فنی باشید.

سوالات متداول علائم خرابی سنسور دور موتور

آیا می‌توان با سنسور دور موتور خراب رانندگی کرد؟

خیر، این کار به هیچ وجه توصیه نمی‌شود زیرا خطر خاموش شدن ناگهانی خودرو در هر لحظه وجود دارد که بسیار خطرناک است.

سنسور دور موتور معمولا در کجای خودرو قرار دارد؟

این سنسور معمولا در قسمت پایین موتور، نزدیک به پولی میل‌لنگ یا در محل اتصال موتور به گیربکس (نزدیک فلایویل) نصب می‌شود.

تفاوت سنسور دور موتور و سنسور میل سوپاپ چیست؟

سنسور دور موتور سرعت و موقعیت میل‌لنگ را می‌سنجد، در حالی که سنسور میل سوپاپ موقعیت سوپاپ‌ها را به ECU گزارش می‌دهد.

آیا تمیز کردن سنسور همیشه مشکل را حل می‌کند؟

خیر، تمیز کردن تنها در صورتی مؤثر است که مشکل ناشی از آلودگی نوک سنسور باشد و برای خرابی‌های داخلی بی‌فایده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا