نحوه ثبت نام سامانه سماح (آپدیت ۱۴۰۴)

تا قبل‌از راه‌اندازی سامانه سماح صدور مجوز عبور از مرزهای زمینی کشور و دریافت خدمات بیمه‌ای و امدادی در سفرهای زیارتی به سادگی امروز نبود‍ اما امروز نام‌نویسی در سامانه سماح به‌عنوان تدبیری برای سامان‌دهی و نظم‌بخشی به زائران اربعین، یکی از شروط اصلی خروج از مرز و پیاده‌روی به‌سمت کربلا در اربعین است. زائران از‌طریق این سامانه به‌راحتی می‌توانند کارت زائر بگیرند، بیمه سفر تهیه کنند و دانستنی‌های این گردهمایی بزرگ را بخوانند. در این راهنمای کامل با جزئیات ثبت نام سامانه سماح و خدمات آن آشنا خواهید شد.

سامانه سماح و هدف از راه‌اندازی آن 

صفحه درج شماره تماس در سامانه سماح

پیاده‌روی اربعین یک سفر عاشقانه است و زائران قبل‌از آنکه درگیر مسائلی مثل چندوچون ثبت‌نام یا مدارک و شرایط لازم شوند، اغلب به‌دنبال ایده های نذری برای اربعین حسینی می‌گردند. در‌حالی‌که یکی از این گام‌ها یعنی ثبت‌نام در سامانه سماح، شرط لازم برای شرکت در این اجتماع بزرگ مذهبی است. 

جشنواره تخفیف تابستانه اسنپ

سماح مخفف این عبارت است: سامانه مدیریت اربعین حسینی. این سامانه اینترنتی توسط سازمان حج و زیارت برای سامان‌بخشی به مشتاقان حضور در پیاده‌روی بزرگ اربعین طراحی شده و ثبت‌نام در آن برای تک‌تک زائرانی که قصد عزیمت به کربلا و ثبت عکس پروفایل اربعین حسینی را دارند، الزامی است، حتی برای کودکان و سالمندان! این سامانه یک پایگاه داده جامع از اطلاعات زائران، زمان سفر و مدیریت حرکت آنهاست و چند هدف را دنبال می‌کند. در ادامه با این اهداف آشنا شوید.

پوشش بیمه برای حفاظت از جان

در سال ۱۴۰۴ بیمه معلم مسئول مراقبت از جان زائران و پرداخت هزینه‌های مربوط به خدمات درمانی آنهاست. هنگام ثبت‌نام در سامانه سماح با انتخاب این شرکت به‌عنوان بیمه‌گزار و پرداخت حق بیمه، تا پایان سفر تحت‌پوشش قرار می‌گیرید و برای استفاده از خدمات درمانی و بستری در مراکز درمانی هزینه‌ای نمی‌پردازید.

مطالب مرتبط: راهنمای وسایل لازم برای پیاده روی اربعین

اطلاع‌رسانی اخبار و نکات مهم

بخش راهنمای سفر در سامانه سماح

نیازی به جست‌و‌جو در وب‌سایت‌های دیگر نیست؛ کل اطلاعات این سفر و اخبار روز را از‌طریق همین سامانه دریافت کنید. سماح همچنین توصیه‌های امنیتی و بهداشتی ضروری در پیاده‌روی اربعین را منتشر می‌کند.

سرشماری برای ارائه خدمات کافی

کل اطلاعات مربوط به زائران ایرانی در این سامانه ثبت شده و مسئولان می‌توانند با سرشماری زائران، برای ارائه امکانات کافی برنامه‌ریزی کنند؛ بنابراین اینکه بعداز راه‌اندازی این سامانه خدمات بهتری در مرزها، حمل‌و‌نقل و اسکان شامل حال زائران می‌شود، اصلا عجیب نیست.

دریافت ارز اربعین با کد رهگیری سماح

تمام زائران اربعین می‌توانند ارز ۲۰۰هزاردیناری اربعین را دریافت کنند، به‌شرطی که کد رهگیری سماح داشته باشند. پس‌از تکمیل ثبت‌نام در این سامانه یک کد رهگیری در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید با ثبت‌ آن در برنامه‌های بله، سپینو، آی‌گپ و روبیکا و ارائه رسید خرید به بانک‌های عامل و منتخب، ارز خود را دریافت کنید. 

دریافت پارکینگ رایگان از‌طریق سامانه سماح

اگر قصد دارید با خودروی شخصی تا مرز بروید، با درج پلاک همان خودرو در سامانه سماح می‌توانید پارکینگ رایگان در مرز بگیرید و حتی از پرداخت عوارض آزادراهی معاف شوید.

برای ثبت‌نام در سامانه سماح چه مدارکی لازم است؟

گذرنامه برای ثبت نام سامانه سماح

روال ثبت‌نام در سامانه سماح پیچیده‌ نیست و مدارک خاصی نیاز ندارد. ابتدا باید بدانید اربعین ۱۴۰۴ چندم است؟ چه موقع سامانه باز می‌شود؟ چقدر برای ثبت‌نام فرصت دارید؟ سپس مدارک زیر را برای ثبت‌نام و دریافت کارت زائر آماده کنید:

  • شماره ملی و اطلاعات شناسنامه‌ای دقیق شامل شماره سریال شناسنامه؛
  • شماره گذرنامه معتبر با اعتبار حداقل ۶ ماه؛
  • شماره تلفن همراه فعال به نام شخص زائر؛
  • آدرس دقیق محل سکونت به‌همراه کدپستی؛
  • کارت بانکی جهت پرداخت هزینه ثبت‌نام؛
  • عکس پرسنلی (اختیاری – کاربرد احتمالی در مراحل ثبت‌نام).

ثبت نام در سماح بدون پاسپورت امکان‌پذیر نیست. اگر گذرنامه ندارید، هرچه زودتر برای دریافت گذرنامه موقت یا زیارتی اقدام کنید.

شرایط ثبت‌نام در سامانه سماح چیست؟

این سامانه را برای کمک به رفاه حال زائران اربعین طراحی کرده‌اند، بنابراین شرایط آن سنگی خاصی پیش پای این عزیزان نمی‌اندازد. شرایط کلی نام‌نویسی در سامانه سماح عبارت است از:

  • گرمای تابستان امسال و کم‌تحملی خردسالان، کهنسالان و بیماران را در نظر بگیرید و تشرف را تا خنک‌شدن هوا عقب بیندازید.
  • امکان سفرهای گروهی تا حداکثر ۴۰ نفر مهیاست. ترجیحا گروهی ثبت‌نام کنید، نه به‌تنهایی.
  • حتما با شماره تلفنی ثبت‌نام کنید که با خود همراه دارید. اطلاعات مهم و ضروری به این شماره ارسال خواهد شد و دسترسی به آن برای ارتباط اعضای گروه و پیگیری گمشدگان ضروری است.
  • گذرنامه‌ای دارای اعتبار است که دست‌کم ۶ ماه تا تاریخ انقضای آن مهلت باشد. اگر مدت‌زمان اعتبار پاسپورت‌تان کمتر است، هرچه زودتر درخواست تمدید را در دفاتر مربوطه ثبت کنید.
  • سرگروه در سفر گروهی به‌صورت پیش‌فرض اولین شخصی است که در سامانه ثبت‌نام می‌کند. 
  • شماره تماس و کد ملی سرگروه باید مطابقت داشته و هر دو متعلق به یک نفر باشند.
  • افراد زیر ۱۸ سال که اجازه خرید سیمکارت به اسم خود را ندارند، باید به‌عنوان همراه و زیرنظر یک سرگروه ثبت‌نام شوند.
  • ثبت‌نام‌شدگان مجازند تا حداکثر ۲۴ ساعت پیش‌از اعزام درخواست انصراف خود از سفر را ثبت کنند و مبلغ پرداختی خود را پس بگیرند؛ در‌ غیر این صورت بازپس‌گیری مبلغ حق بیمه ممکن نیست.
  • کلیه زائران موظف‌ به خواندن تعهدات بیمه اربعین و شرایط پوشش‌دهی آن هستند.
  • پایبندی به توصیه‌های بهداشتی، کنسولی، آموزشی و امنیتی از تمام زائران مورد انتظار است.

بیشتر بخوانید: رسم خرید طلا در چهارشنبه آخر صفر برای چیست؟

سربازی شرایط ویژه‌ای دارد!

شرایط ثبت نام سامانه سماح برای سربازان

اگر به‌عنوان یک دانش‌آموز، دانشجو و یا در انتظار شروع خدمت هنوز کارت پایان خدمت یا معافیت ندارید:

  • مثل همۀ کاربران به یک گذرنامه زیارتی با اعتبار دست‌کم ۶ماهه نیاز دارید.
  • در ایام اربعین برای سفر به کربلا نیازی به پرداخت وثیقه ندارید.
  • اگر مشمول غایب سربازی هستید، به‌هیچ‌وجه اجازه خروج نخواهید داشت.
  • اگر درحال خدمت هستید (امریه یا عادی)، فقط با مجوز یگان خدمتی اجازه ثبت‌نام در سامانه را خواهید داشت. بعداز کسب اجازه می‌توانید بار سفر را ببندید.

نحوه ثبت‌نام در سامانه سماح

برای ثبت‌نام در سامانه سماح مراحل زیر را قدم‌به‌قدم دنبال کنید:

  • مرحله اول: وارد وب‌سایت سماح شوید و گزینه «ثبت‌نام جدید» را انتخاب کنید. بعداز درج شماره تلفن همراه و دریافت کد تأیید و نوشتن آن در کادر مخصوص، نوع بیمه (بیمه معلم) را انتخاب کنید. 
  • مرحله دوم: اطلاعات هویتی و مشخصات گذرنامه را بادقت درج کنید. فیلدهای مشخصی برای درج نام، نام خانوادگی، کد ملی و غیره وجود دارد. پس‌از تکمیل این فیلدها سراغ اطلاعات گذرنامه بروید و تاریخ صدور، تاریخ انقضا و شماره‌اش را درج کنید.
  • مرحله سوم: اکنون نوبت تعیین تاریخ سفر و انتخاب مرزی است که از آن خارج می‌شوید. تاریخ رفت‌و‌برگشت را همراه با مرز ورود و خروج خود درج کنید. تاریخ سفر می‌تواند تقریبی باشد و صرفا برای مدیریت ترافیک است.
  • مرحله چهارم: حالا نوبت افزودن همراهان در سفر گروهی یا خانوادگی است. با درج کد ملی سایر افراد همراه، آنان را به‌عنوان زیرگروه خود نام‌نویسی کنید.
  • مرحله پنجم: اکنون باید وارد صفحه پرداخت آنلاین شوید و هزینه بیمه و خدمات را تمام‌و‌کمال بپردازید تا سفری امن و مطمئن پیش رو داشته باشید. این مرحله الزامی است.
  • مرحله ششم: بعداز پرداخت حق بیمه سفر اربعین، کارت زائر با کد رهگیری برایتان صادر می‌شود. آن را بخوانید و درصورت صحت اطلاعات، یک پرینت از آن بگیرید و نسخه الکترونیکی آن را روی موبایل خود نگه دارید.

بعداز تکمیل ثبت‌نام، اکنون می‌توانید با فراغ بال به چیدن مقدمات این سفر بپردازید: بهترین کفش برای پیاده روی اربعین را بخرید، کوله سفر را ببندید و راهی کربلا شوید.

آیا می‌توان اطلاعات ثبت‌نام را ویرایش کرد؟

ویرایش اطلاعات در سامانه سماح

اگر به هر دلیل ناچارید اطلاعات درج‌شده در زمان ثبت نام پیاده روی اربعین را ویرایش کنید، این سامانه دست‌تان را تا آخرین روز قبل‌از اعزام باز می‌گذارد. وارد صفحه اصلی وب‌سایت شوید و بعداز درج کد ملی و شماره شناسنامه سرگروه، به بخش ویرایش دسترسی پیدا کنید. اگر هم تاریخ و مرز خروجی را اشتباه انتخاب کرده‌اید، گزینه «انصراف از سفر» را امتحان بزنید و بار دیگر با درج اطلاعات درست ثبت‌نام کنید. گفتنی است مبلغ پرداختی در ثبت‌نام اول به حساب شما باز می‌گردد و در ثبت‌نام دوم باید مجددا حق بیمه را بپردازید.

سفرتان لغو شد؟ در سماح انصراف دهید!

اگر برنامۀ شما برای شرکت در پیاده‌روی اربعین به هر دلیل لغو شد، درخواست انصراف را در سامانه سماح ثبت کنید تا مبلغی که برای پوشش بیمه پرداخته‌اید به حسابتان بازگردد. برای این منظور باید نشانی سامانه سماح را باز کنید، وارد بخش «پیگیری وضعیت و ویرایش» شوید، کد ملی سرگروه یا کد رهگیری دریافتی بعداز ثبت‌نام را درج کنید و گزینه «حذف از گروه» را انتخاب کنید. اگر سفر کل اعضای گروه لغو شده، گزینه «انصراف گروه» را بزنید. برای انصراف از سفر تا حداکثر ۲۴ ساعت قبل‌از عزیمت فرصت خواهید داشت.

هزینه‌ ثبت‌نام در سامانه سماح

هزینه ثبت نام سامانه سماح

ثبت‌نام در سامانه سماح برای مشتاقان حضور در گردهمایی اربعین هزینه‌ای ندارد و تنها مبلغ جزئی که متقاضیان می‌پردازند، بابت بیمه و خدمات درمانی است. براساس مصوبه اعلامی ستاد مرکزی اربعین، هر زائر باید مبلغ ۱۱۵,۰۰۰ تومان برای پوشش بیمه‌ای و ۲۵,۰۰۰ تومان بابت خدمات درمانی جمعیت هلال احمر در سامانه سماح پرداخت کند. مجموع هزینه برای هر فرد معادل ۱۴۰٬۰۰۰ تومان خواهد بود.

برای دسترسی به اینترنت نیز نیازی به پرداخت هزینه نیست. متقاضیان در این ایام می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری اینترنت اربعین، از اینترنت رایگان در عراق استفاده کنند.

نکات تکمیلی در مورد سامانه سماح

  • ثبت‌نام را فقط از‌طریق سامانه رسمی اعلام‌شده تکمیل کنید و از درج اطلاعات هویتی و بانکی در سایت‌های دیگر بپرهیزید.
  • قبل‌از شروع ثبت‌نام فیلترشکن و وی‌پی‌ان سیستم را خاموش کنید تا در روند نام‌نویسی به مشکل نخورید.
  • برای دریافت اطلاعات بیشتر از‌طریق دفاتر حج و زیارت محل سکونت خود یا صفحه پشتیبانی سماح اقدام کنید.
  • ثبت نام در سامانه سماح فقط در بازه اعلام‌شده و برای زیارت در اربعین امکان‌پذیر است.
  • نمی‌توانید از‌طریق این سامانه درخواست گذرنامه جدید یا ارز مسافرتی بدهید.
  • اتباع خارجی نیز از طریق بخش «ثبت‌نام اتباع» در سامانه می‌توانند اقدام کنند.

کلام آخر

امیدواریم پاسخ تمام سؤالات‌تان پیرامون مدارک، شرایط و نحوه ثبت‌نام در سماح برای اربعین امسال را در این مقاله یافته باشید. فراموش نکنید که این سامانه در مهلت مشخصی پذیرای نام‌نویسی شماست و قوانین خاص خود را برای پذیرش زائران دارد. سری به آن بزنید، بخش‌های مختلفش را دقیق بخوانید، مدارک لازم را جفت‌وجور کنید و کوله سفرتان را ببندید. 

اگر بی‌برنامه و ناگهانی تصمیم گرفته‌اید در این گردهمایی مذهبی شرکت کنید، هرچه زودتر وارد سامانه سماح شوید و کارت زائر بگیرید. نگران بستن کوله سفر هم نباشید! در فروشگاه اینترنتی اسنپ‌شاپ می‌توانید لوازم مورد این سفر را در کمتر از چند دقیقه، از فروشگاه‌های معتبر بخرید و در کمترین زمان درب منزل تحویل بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تخفیف تابستانه اسنپ